လယ္တီဆရာေတာ္ဘုရားၾကီး
လယ္တီဆရာေတာ္ဘုရားၾကီး
လယ္တီဆရာေတာ္ ဦးဉာဏဓဇ (၁ ဒီဇင္ဘာ ၁၈၄၆ – ၂၇ ဇြန္ ၁၉၂၃)
ဓမၼစာဆိုေတာ္ လယ္တီ ဆရာေတာ္ေလာင္းလ်ာအား အဖ ဦးထြန္းသာ၊ အမိ ေဒၚက်ဳံးတို႔က စစ္ကိုင္းတိုင္း ဒီပဲရင္းၿမိဳ႕နယ္ စိုင္းျပင္ကေလးရြာတြင္ အဂၤါေန႔နံနက္၊ တစ္ခ်က္တီးခ်ိန္တြင္ ဖြားျမင္ေတာ္မူသည္။ ငယ္မည္မွာ ေမာင္တက္ေခါင္ ျဖစ္၍ ေမြးခ်င္း ၅ ဦးအနက္ ဒုတိယေျမာက္ သားျဖစ္သည္။
ေမာင္တက္ေခါင္အား ဖြားျမင္ဆဲ ကာလတြင္ ေကာင္းကင္မွ သက္တန႔္ႀကီးသည္ အိမ္ေခါင္မိုးေပၚသို႔ အုပ္မိုးကာ ေကာင္းကင္တလႊား ပ်ံတက္သြားၿပီး တစ္အိမ္လုံး ေရာင္စုံမ်ား လင္းလက္ ယွက္သန္းလၽွက္ ရွိျခင္း၊ အိမ္ေနာက္ေဖး မန္က်ည္းပင္တြင္ ေထာင္ထားေသာ ဝါးလုံးမ်ား အနက္မွ ဝါးလုံးတစ္လုံးသည္ ေပါက္ကြဲ သံႏွင့္ အတူ ေကာင္းကင္သို႔ ပ်ံတက္သြားျခင္း စသည့္ အတိတ္ထူး နိမိတ္ထူးမ်ား ျဖစ္ပြား ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။ ထိုနိမိတ္ထူးမ်ားကို ယူကာ ေမာင္တက္ေခါင္ဟု အမည္ပညတ္ သတ္မုတ္ ေခၚတြင္ခဲ့ေၾကာင္း ေလ့လာ သိရွိရေပသည္။
ငယ္ဘဝ
ေမာင္တက္ေခါင္ အသက္ ၁၅ ႏွစ္ အရြယ္မွာပင္ ေလာကနီတိ ၊ ဓမၼနီတိ၊ ပရိတ္ႀကီး ၁၁ သုတ္ ကို ႏႈတ္တက္ အာဂုံေဆာင္နိုင္ခဲ့သည္။ စိုင္ျပင္ႀကီး ရြာမေက်ာင္းတိုက္တြင္ ရွင္သာမေဏျပဳသည္။ ဘြဲ႕ေတာ္မွာ ဉာဏ္ပညာတံခြန္ကို ပိုင္စိုးသူလို႔ အနက္ရသည့္ အရွင္ဉာဏဓဇ ျဖစ္သည္။
အသက္(၂၀)တြင္ ဒီပဲရင္း ၿမိဳ႕နယ္၊ စိုင္ျပင္ႀကီးေက်းရြာ၊ ျမင္တင္ေက်ာင္းတိုက္မွာ ျမင့္ျမတ္ေသာ သာသနာ့ေဘာင္ကို တက္ခဲ့သည္။
မင္းတုန္းမင္းႀကီးသည္ ေနျပည္ေတာ္ကို အမရပူရမွ ရတနာပုံ ကို ေျပာင္းေရႊ႕ရာ နန္းေတာ္ေဟာင္းကို သာသနာ့အက်ိဳးအတြက္ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးေဆာက္လုပ္ၿပီး ‘မဟာေဇာတိကာရာမ’ ေက်ာင္းဟု ေခၚတြင္ေစခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္သည္ ထိုေက်ာင္း၌ (၁၀)ႏွစ္ခန႔္ သီတင္းသုံးေတာ္မူခဲ့သည္။ ထိုစံေက်ာင္း၏ ထုံးစံအရ ညဝတ္တက္ခ်ိန္မွာ ၂၂၇-သြယ္ က်င့္ဝတ္မ်ား ကို ႏႈတ္တက္ အာဂုံေဆာင္ၾကရာမွာ ဆရာေတာ္သည္ အသံဩဇာေကာင္းေကာင္းႏွင့္ ထင္ေပၚစြာရြတ္ဆိုနိုင္သူ ျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏွစ္ ၁၂၃၃ (ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၇၁)တြင္ မင္းတုန္းမင္းႀကီး၏ အေထာက္အပံ့ႏွင့္ ရတနာပုံၿမိဳ႕ေတာ္၌ ငါးႀကိမ္ေျမာက္ သဂၤါယနာတင္ပြဲႀကီး က်င္းပသည္။ ထိုပြဲတြင္ ဘုရားႀကီးတိုက္ ဆရာေတာ္၊ ဆီးပန္းနီဆရာေတာ္၊ ျမင္းဝန္ဆရာေတာ္မ်ား ဦးစီးနာယက ျပဳၿပီး သံဃာေတာ္ အပါး (၆၀ဝ) ေက်ာ္ ပါဝင္ ဆင္ႏႊဲၾကၿပီး ပိဋကတ္ သုံးပုံ အလုံးစုံကို ရြတ္ဖတ္ေတာ္မူၾကပါသည္။
ရြတ္ဖတ္ၾကရာမွာ သစ္ဆိမ့္ေက်ာင္းတိုက္ သံဃာေတာ္မ်ားက ဝိနည္းပိဋကတ္ေတာ္ ၊ စလင္းေက်ာင္းတိုက္ သံဃာေတာ္မ်ားက သုတၱံပိဋကတ္ေတာ္ ၊ စံေက်ာင္းတိုက္ သံဃာေတာ္မ်ားက အဘိဓမၼာ ပိဋကတ္ေတာ္ မ်ားကို ရြတ္ဆိုၾကရာ ဦးဉာဏဓဇသည္ အဘိဓမၼာ ခုနစ္က်မ္းမွ ငါးက်မ္းေျမာက္ ျဖစ္တဲ့ ကထာဝတၱဳ ကို အေထာက္အမ လြတ္ကင္းစြာႏွင့္ ႏႈတ္တက္အာဂုံ ေဆာင္နိုင္ခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘုရင္မင္းျမတ္ အပါအဝင္ ရဟန္းရွင္လူအေပါင္းက ေကာင္းခ်ီး ဩဘာေပး ဂုဏ္ျပဳခဲ့ ၾကသည္။
မင္းတုန္းမင္းတရားႀကီးသည္ ပိဋကတ္ သုံးပုံ အလုံးစုံကို မႏၲေလးေတာင္ေၿခ ကုသိုလ္ေတာ္ ဘုရား(မႏၲေလး)အတြင္း၌ စက်င္ေက်ာက္ျပား (၇၂၉)ခ်ပ္မွာ ထြင္းထုနိုင္ခဲ့၍ ကုသိုလ္ေတာ္ေက်ာက္စာမ်ားသည္ အႀကီးမားဆုံးေသာ စာအုပ္ႀကီး ဟု ေခၚတြင္ရမည္ ျဖစ္ေပသည္။ ဆရာေတာ္သည္ စံေက်ာင္းဆရာေတာ္၊
မကုဋာရာမ ဆရာေတာ္၊ စလင္းဆရာေတာ္ နဲ႔ အျခားတတ္ကၽြမ္းေတာ္မူ ၾကေသာ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားထံမွ ပိဋကတ္သုံးပုံႏွင့္တကြ အ႒ကထာ ၊ ဋီကာ မ်ားကို သင္ယူရင္း တဖက္မွလည္း စာသင္သား (၂၀ဝ၀) ကို စာေပ သင္ၾကားပို႔ခ်ေတာ္မူသည္။ ဆရာေတာ္သည္ အဘိဓမၼာ ႏွင့္ ပါဠိစာေပမ်ားကို အထူးကၽြမ္းက်င္ေတာ္မူသည့္အတြက္ ရဟန္း(၁၀)ဝါ ျမန္မာႏွစ္ ၁၂၃၉ မွာ ဘုရင္မင္းျမတ္က ပထမစာခ် ဘြဲ႕ထူးကို ဆက္ကပ္ခဲ့သည္။
(၁၄) ဝါတြင္ စံေက်ာင္းဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက ဘုရားပေစၥကမ်ားႏွင့္ သာဝကႀကီးမ်ား၏ ပါရမီေတာ္မ်ား အေၾကာင္းကို ပါဠိဘာသာႏွင့္ ေမးခြန္းေပါင္း(၂၀) ကို ထုတ္ေတာ္မူခဲ့ရာ စာသင္သံဃာ (၂၀ဝ၀) ရွိ ဦးဉာဏဓဇ သာလၽွင္ ေက်နပ္ေအာင္ ေျဖစြမ္းနိုင္ခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္၏အေျဖမ်ားသည္ အလြန္ေကာင္းမြန္လွသည့္အတြက္ ေရြးခ်ယ္ စီစဥ္ၿပီး ‘ပါရမီဒီပနီ’ အမည္ရွိ ဆရာေတာ္၏ ပထမဦးဆုံး စာအုပ္ကို ထုတ္ေဝခဲ့ပါသည္။
ဆရာေတာ္သည္ ဥပုသ္ေန႔တိုင္း ေယာမင္းႀကီး ဦးဘိုးလွိုင္ ထံႂကြေရာက္ၿပီး ေလာကဆိုင္ရာ ၊ တရားသေဘာ ဆိုင္ရာ စစ္မွန္ေသာ သေဘာမ်ားကို မျပတ္ ေဆြးေႏြးၾကသည္။ ထို႔အျပင္ ေရႊေရးေဆာင္ဆရာေတာ္က မာရ္ေအာင္ဆရာေတာ္ကို မဏိသာရမဥၨဴသာဋီကာ က်မ္းမွ နိဂုံးကထာမ်ားကို ျမန္မာဘာသာသို႔ျပန္ဆိုရန္ ညႊန္ၾကားေတာ္ မူေလသည္။ မာရ္ေအာင္ဆရာေတာ္ ကလည္း စံေက်ာင္းဆရာေတာ္ကို တဆင့္ လႊဲေျပာင္းေပးေတာ္မူသည္။
စံေက်ာင္းဆရာေတာ္က ဦးဉာဏဓဇ ကို ျပန္ဆိုေစရာ အလြန္ေကာင္းမြန္ေသာ ဘာသာျပန္ဆိုမႈ ျပဳ နိုင္သည့္အတြက္ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားက အထူးႏွစ္သက္မႈ ရွိေလသည္။[၂]
သာသနာျပဳျခင္း
သာသနာျပဳျခင္း
လယ္တီဆရာေတာ္သည္ သကၠရာဇ္ ၁၂၅၉ ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္ ျမန္မာနိုင္ငံ ပိဋကတ္စာေပ သင္ၾကားေရးဆိုင္ရာ ပရိယတၱိသာသနာ၌ တုန္လႈပ္ေခ်ာက္ခ်ားသြားသည့္ ပရမတၱဒီပနီအမည္ရွိေသာ အဘိဓမၼာဆိုင္ရာ ဋီကာက်မ္းတေစာင္ကို ပါဠိဘာသာျဖင့္ ေရးသားျပဳစုေတာ္မူသည္။
ယင္းက်မ္းမွာ အဘိဓမၼာသဂၤဟက်မ္း၏ အဖြင့္ျဖစ္ေသာ အဘိဓမၼတၳ ဝိဘာဝနီမည္ေသာ ဋီကာေက်ာ္၏ ခၽြတ္ယြင္းခ်က္တို႔ကို ျပတ္ျပတ္သားသား ထုတ္ေဖာ္ေဝဖန္လ်က္ မိမိ၏ အယူအဆကို ရဲရဲဝံ့ဝံ့ တင္ျပေရးသားေသာ ဋီကာက်မ္းျဖစ္သည္။ လယ္တီဆရာေတာ္သည္ အဘိဓမၼာဖက္ဆိုင္ရာ ဋီကာက်မ္းကိုသာမဟုတ္၊ သဒၵါဖက္ဆိုင္ရာ နိ႐ုတၱိဒီပနီမည္ေသာက်မ္းကိုလည္း ပါဠိဘာသာျဖင့္ပင္ ၁၂၆၅ ခုႏွစ္တြင္ အၿပီးေရးသားျပဳစုေတာ္မူသည္။
လယ္တီဆရာေတာ္သည္ ပါဠိဘာသာအေရးအသား၌သာ နိုင္နင္းကၽြမ္းက်င္ေတာ္မူသည္မဟုတ္၊ ျမန္မာဘာသာအေရးအသား၌လည္း လြန္စြာ နိုင္နင္းကၽြမ္းက်င္ေတာ္မူသည္။ ၁၂၅၇ ခုႏွစ္က အိႏၵိယျပည္ မဟာေဗာဓိသို႔ ဘုရားဖူးႂကြရန္ မႏၲေလးမွ ရန္ကုန္သို႔လာရာတြင္ မီးရထားေပၚ၌ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္လကၤာ ၁၃ ပုဒ္ကို ေရးသားေတာ္မူရာ ရန္ကုန္အေရာက္တြင္ ၿပီးစီးေလသည္။
လယ္တီဆရာေတာ္သည္
(၁) တပည့္ရဟန္းတို႔အား စာေပပို႔ခ်ျခင္း၊
(၂) က်မ္းဂန္ေရးသားျပဳစုေတာ္မူျခင္း၊
(၃) ကမၼဌာန္းတရား အားထုတ္ျခင္း၊
(၄) တရားေဟာျခင္း၊
(၅) တရားေဟာျခင္း
ဟူေသာ ကိစၥႀကီးငါးရပ္ကို အခါအခြင့္ရသည့္အေလ်ာက္ မေနမနား အားထုတ္ရြက္ေဆာင္ေတာ္မူေလသည္။ မိမိ သီတင္းသုံးရာ ေက်ာင္းတိုက္၌ စာသင္သား ရဟန္းသံဃာမ်ား၏ ေသာက္ေရ သုံးေရမ်ားကိုလည္း ကိုယ္တိုင္ခပ္၍ လႉဒါန္းေတာ္မူေလ့ရွိသည္။
(၁) တပည့္ရဟန္းတို႔အား စာေပပို႔ခ်ျခင္း၊
(၂) က်မ္းဂန္ေရးသားျပဳစုေတာ္မူျခင္း၊
(၃) ကမၼဌာန္းတရား အားထုတ္ျခင္း၊
(၄) တရားေဟာျခင္း၊
(၅) တရားေဟာျခင္း
ဟူေသာ ကိစၥႀကီးငါးရပ္ကို အခါအခြင့္ရသည့္အေလ်ာက္ မေနမနား အားထုတ္ရြက္ေဆာင္ေတာ္မူေလသည္။ မိမိ သီတင္းသုံးရာ ေက်ာင္းတိုက္၌ စာသင္သား ရဟန္းသံဃာမ်ား၏ ေသာက္ေရ သုံးေရမ်ားကိုလည္း ကိုယ္တိုင္ခပ္၍ လႉဒါန္းေတာ္မူေလ့ရွိသည္။
၁။ အၿမိဳ႕ၿမိဳ႕အနယ္နယ္သို႔ တရားေဟာမႂကြေသာအခါ ကမၼဌာန္းတရား အားမထုတ္ေသာအခါမ်ား၌ မုံရြာၿမိဳ႕ လယ္တီေက်ာင္းတိုက္ႀကီးတြင္ စာသင္သားတပည့္ရဟန္းမ်ားကို စာေပပို႔ခ်ေတာ္မူသည္။ ထိုအခါ၌ က်မ္းဂန္မ်ားကိုလည္း ေရးသားျပဳစုေတာ္မူေလ့ရွိသည္။
၂။ ရဟန္းရွင္လူတို႔က ေတာင္းပန္ေသာအခါ က်မ္းဂန္မ်ားကို ေရးသားျပဳစုေတာ္မူသည္။ က်မ္းဂန္ေရးသားျပဳစုျခင္းကို သီးသန႔္အခ်ိန္ယူ၍ ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူသည္ မဟုတ္ပဲ စာေပပို႔ခ်ရင္း အၿမိဳ႕ၿမိဳ႕အနယ္နယ္သို႔ တရားေဟာ လွည့္လည္ရင္း ေရးသားျပဳစုေတာ္မူေလ့ရွိသည္။ စာေရးသည့္အခါ မွင္တံကို အသုံးမျပဳပဲ ခဲတံျဖင့္သာ ေရးေလ့ရွိသည္။
စာေရးရန္ ခဲတံေခ်ာင္းေရ ၁၀၀ ေက်ာ္ ၂၀၀ ခန႔္ကို တပည့္ရဟန္းတပါးက ေန႔စဥ္ အသင့္ခၽြန္ထားေပးရသည္ဟု သိရသည္။ အထူးအားျဖင့္ လယ္တီဆရာေတာ္သည္ က်မ္းဂန္ေရးသားျပဳစုေတာ္မူရာ၌ ပါဠိအ႒ကထာဋီကာက်မ္းတို႔မွ ပါဠိပါဌ္သား အကိုးအကားမ်ားကို မ်ားစြာေဖာ္ျပျခင္းမျပဳပဲ ေရးလိုေသာ အေၾကာင္းအခ်က္ အနက္သေဘာသြားကို ဖတ္ရႈသူနားသို႔ တိုက္ရိုက္ေရာက္ေအာင္ ျမန္မာဘာသာ ျမန္မာစကားျဖင့္ က်မ္းဂန္ႏွင့္အညီ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ေရးသားေတာ္မူေလ့ရွိသည္။
သို႔ျဖစ္၍ ပါဠိက်မ္းဂန္ကို မသင္ၾကားဘူးသည့္ လူပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ လယ္တီဆရာေတာ္၏ ဒီပနီက်မ္းမ်ားကို ဖတ္ရေသာအခါ ပါဠိစာေပ တတ္ကၽြမ္းမွသာ နားလည္နိုင္သည့္ ခက္ခဲနက္နဲေသာ အဘိဓမၼာသေဘာမ်ားကို ေကာင္းစြာနားလည္ၾကေလသည္။ ဤကဲ့သို႔ ပါဠိက်မ္းဂန္လာ ခက္ခဲနက္နဲေသာ တရားမ်ားကို လူပုဂၢိဳလ္မ်ားနားလည္ေအာင္ ျပဳလုပ္ျခင္း၌ လယ္တီဆရာေတာ္သည္ ျမန္မာနိုင္ငံ သာသနာဝင္တြင္ စံတင္ေလာက္သည့္ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးျဖစ္သည္။
က်မ္းဂန္ေရးသားျခင္းႏွင့္စပ္၍ လယ္တီဆရာေတာ္က ေအာက္ပါအတိုင္း မိန႔္ၾကားေတာ္မူခဲ့သည္။ “ဒို႔ဗမာလူမ်ိဳးမ်ား ခက္ေနတာတခု က်န္ေသးတယ္၊ က်မ္းစာေရးေတာ့မယ္၊ က်မ္းစာျပဳစီရင္ေတာ့မယ္ဆိုရင္… ပါဠိေတာ္က သည္လိုဆိုတယ္၊ အဌကထာက၊ ဋီကာက၊ ေယာဇနာက၊ နိႆယက၊ အာစရိယဝါဒက သည္လိုဆိုတယ္ဆိုၿပီး ကိုယ္ေရးတဲ့ က်မ္းစာအုပ္မွာ ပါဠိအဌကထာဋီကာ ေယာဇနာ နိႆယ အာစရိယဝါဒ ပါဠိအကိုးအကား အေထာက္အထားေတြ ၿမိဳင္ၿမိဳင္နဲ႔ က်မ္းစာအုပ္ေတြ ေရးသားစီရင္ၾကတယ္။
စာၾကည့္ ပရိသတ္ေတြကလည္း ပါဠိေတာ္ေတြ စုံပါေပရဲ့၊ အဌကထာဋီကာ ေယာဇနာ နိႆယ စုံပါေပရဲ့၊ ႏွံ့စပ္ပါေပရဲ့၊ ဂႏၴႏၲရဗဟုသုတေတြ မ်ားပါေပရဲ့၊ ေတာ္ပါေပရဲ့ နဲ႔ ခ်ီးက်ဴးစကားေျပာၾကတယ္။ က်မ္းျပဳဆရာကလည္း လူႀကိဳက္မ်ားတဲ့ ပါဠိအကိုးအကား ၿမိဳင္ဆိုင္မႈေတြကိုသာ ဂ႐ုစိုက္ၿပီး ေရးတဲ့အတြက္ ပါဠိတတ္ကၽြမ္းတဲ့
ရဟန္းေတာ္ေတြရဲ့အတြင္းမွာသာ ေခါင္းေပါင္းစ ေထာင္ၾကေပတယ္” “ပါဠိအကိုးအကားမ်ားၿပီး လူသာမန္ေတြ မဖတ္နိုင္၊ ခက္ခဲနက္နဲမွသာ က်မ္းျပဳဆရာ ဂုဏ္ထင္ေပၚေလေတာ့ ပါဠိအကိုးအကားမ်ားစြာနဲ႔ ထုတ္ေဆာင္ျပရေတာ့ ျမန္မာေတြမွာ ဓမၼရသ မခံစားၾကရပဲ ကုသိုလ္ရ႐ုံေလာက္နဲ႔ တဘဝၿပီးဆုံးသြားၾကတယ္” “ငါတို႔သေဘာက က်မ္းျပဳဆရာ ဂုဏ္မထင္ေပၚခ်င္ ေနပါေစ၊ က်မ္းစာၾကည့္ရႈၾကတဲ့ စာၾကည့္ပရိသတ္ေတြ ကြက္ကြက္ ကြင္းကြင္း ထင္းကနဲ လင္းကနဲ ဝင္းကနဲ အသိအလိမၼာ ဉာဏ္ရွင္းမႈကိုသာ ပဓာနထားၿပီး ေရးထားတဲ့ က်မ္းစာေတြသာ မ်ားတယ္။
ပါဠိအကိုးအကားေတြကို မထည့္လို႔မျဖစ္မွသာ ထည့္တယ္။ ပါဠိပါဌ္သား နည္းနိုင္သမၽွ နည္းေအာင္ ဂ႐ုစိုက္တယ္။ သို႔ေသာ္ ပါဠိေတာ္ စည္းမ်ဥ္း၊ ဓမၼစည္းမ်ဥ္း အလြတ္ေရးတာမဟုတ္၊ စည္မ်ဥ္းကိုက္ညီေအာင္ ေရးတယ္။ (လယ္တီ မဟာေထ႐ုပၸတၱိကထာ ၇၅၊ ၇၅။) လယ္တီဆရာေတာ္သည္ ခက္ခဲနက္နဲေသာ တရားမ်ားကို က်မ္းဂန္ေရးသားမႈ၌သာ ကၽြမ္းက်င္ နိုင္နင္းေတာ္မူသည္မဟုတ္၊ ကဗ်ာလကၤာ ျမန္မာစာေပေရးသားမႈ၌လည္း ကၽြမ္းက်င္နိုင္နင္းေတာ္မူသည္။ ဂမၻီရကဗ်ာက်မ္းသည္ လယ္တီဆရာေတာ္၏ ဆုံးမဩဝါဒကဗ်ာမ်ားကို စုေပါင္းရိုက္ႏွိပ္ထားသည့္ ကဗ်ာက်မ္းျဖစ္သည္။
၃။ လယ္တီဆရာေတာ္သည္ စာေပပို႔ခ်ေတာ္မူရာမွ အနည္းငယ္အနားယူလိုေသာအခါ၊ အၿမိဳ႕ၿမိဳ႕အနယ္နယ္သို႔ တရားေဟာႂကြေတာ္မူစဥ္အတြင္း အနည္းငယ္ အနားယူလိုေသာအခါ စသည္တို႔၌ ဆိတ္ၿငိမ္ရာအရပ္တြင္ ကမၼ႒ာန္းအားထုတ္ေတာ္မူေလ့ရွိသည္။ ယင္းသို႔ ကမၼ႒ာန္းအားထုတ္ျခင္းျဖင့္ ခက္ခဲနက္နဲေသာ တရားသေဘာမ်ားကို စဥ္းစားသုံးသပ္ခြင့္ ရသည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ က်မ္းဂန္ေရးသားရာ၌၎၊ တရားေဟာေျပာရာ၌၎ ပိုင္ပိုင္နိုင္နိုင္ ကိုယ္တိုင္သိ အေနအားျဖင့္ ျပတ္ျပတ္သားသား ထင္ထင္ရွားရွား ေရးသားေဟာေျပာေတာ္မူျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ေျပာၾကေလသည္။
၄။ လယ္တီဆရာေတာ္သည္ ျမန္မာနိုင္ငံရွိ ၿမိဳ႕ရြာအရပ္မ်ားသို႔ လွည့္လည္ႂကြေရာက္ၿပီးေသာ္ တရားေဟာေတာ္မူေလ့ရွိသည္။ ႂကြေရာက္ရာ ၿမိဳ႕ရြာမ်ား၌ ပရမတၱသံခိပ္အသင္းမ်ားကိုလည္း ဖြဲ႕ေတာ္မူသည္။ ပရမတၱသံခိပ္ဆိုသည္မွာ အဘိဓမၼာ ခုႏွစ္က်မ္း၏ လိုရင္းသ႐ုပ္အဓိပၸါယ္ကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္၍ ပါဠိဘာသာျဖင့္ ေရးသားထားသည့္ သၿဂႋဳဟ္က်မ္းကို လယ္တီဆရာေတာ္က ျမန္မာဘာသာ သံေပါက္ျဖင့္ ေရးသားထားသည့္ က်မ္းျဖစ္သည္။ ယင္းသံခိပ္က်မ္း သင္ၾကားသူမ်ားကို ပရမတၱသံခိပ္အသင္းဖြဲ႕ကာ သာမန္ အမ်ိဳးသမီးကေလးမ်ားကအစ အဘိဓမၼာတရားမ်ားကို နားလည္သိရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူျခင္းျဖစ္သည္။
၅။ လယ္တီဆရာေတာ္သည္ ျမန္မာနိုင္ငံအရပ္ရပ္သို႔ လွည့္လည္ ႂကြေရာက္လ်က္ တရားေဟာေတာ္မူျခင္းအားျဖင့္လည္း သာသနာျပဳေတာ္မူသည္။ ပရမတၱသံခိပ္အသင္းမ်ားေထာင္၍ စာေမးပြဲ ျပဳျခင္းအားျဖင့္လည္း သာသနာျပဳေတာ္မူသည္။ ႏြားသားမစားရန္ ေဟာေျပာ ေမတၱာရပ္ခံျခင္း၊ ပုလိပ္ေရာဂါ ျဖစ္ေသာအခါ ပရိတ္တရားအကာအကြယ္ ျပဳလုပ္ေပးျခင္း စသည္တို႔ျဖင့္လည္း ျမန္မာျပည္သူျပည္သားအေပါင္း၏ ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာအတြက္ တရားႏွင့္အညီ ရြက္ေဆာင္ကာ သာသနာျပဳေတာ္မူသည္။
လယ္တီဆရာေတာ္သည္ ျမန္မာနိုင္ငံအတြင္း၌သာ မဟုတ္၊ နိုင္ငံျခား၌လည္း အထူးသျဖင့္ အေနာက္နိုင္ငံမ်ား၌လည္း သာသနာျပဳလိုသျဖင့္ ၁၂၇၅ ခုႏွစ္ တေပါင္းလကစ၍ နိုင္ငံျခားသာသနာျပဳ အသင္းႀကီးကို ကိုယ္တိုင္ ႀကီးမႉး၍ ဖြဲ႕စည္း တည္ေထာင္ေတာ္မူခဲ့သည္။ လယ္တီဆရာေတာ္၏ ဂုဏ္သတင္းမွာ နိုင္ငံျခားတိုင္ေအာင္ ပ်ံ႕ႏွံ့ေက်ာ္ၾကားသျဖင့္ အေနာက္နိုင္ငံ ပါဠိပညာရွိႀကီးမ်ားက လယ္တီဆရာေတာ္ထံသို႔ အဘိဓမၼာပိဋကတ္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ အခ်က္မ်ားကို ေမးျမန္း ေလၽွာက္ထားၾကေလသည္။
လယ္တီဆရာေတာ္သည္ ၁၂၇၃ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာနိုင္ငံအစိုးရက အဂၢမဟာပ႑ိတဘြဲ႕တံဆိပ္ ဆက္ကပ္ျခင္းကို ခံေတာ္မူရသည္။ ၁၂၈၃ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာနိုင္ငံ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ယူနီဗာစီတီ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းတိုက္ႀကီး၏ အဓိပတိက ဒီလစ္ပိဋကတၱယပါရဂူ ဘြဲ႕တံဆိပ္ ဆက္ကပ္ျခင္းကိုလည္း ခံေတာ္မူရသည္။ လယ္တီဆရာေတာ္သည္ အေနာက္နိုင္ငံပါဠိပါေမာကၡဆရာႀကီးမ်ား၏ တိုက္တြန္းေတာင္းပန္ခ်က္အရ မႏၲေလးၿမိဳ႕ မစိုးရိမ္ဆရာေတာ္ ဦးေသာမ၊ ဦးသူရိယ၊ ဦးဉာဏ၊ ဦးရာဇိႏၵတို႔အား တိုက္တြန္း ေရးသားေစလ်က္ မဟာပါဠိအဘိဓာန္က်မ္းႀကီး ထြက္ေပၚေအာင္ စီမံေဆာင္ရြက္ေတာ္မူေလသည္။
လယ္တီဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးသည္ စာေပပို႔ခ်ျခင္း၊ က်မ္းဂန္ေရးသားျခင္း၊ ကမၼ႒ာန္းအားထုတ္ျခင္း၊ တရားေဟာျခင္း စေသာ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းမ်ားကို သက္ေတာ္ႀကီးရင့္လာ၍ အသက္ ၇၃ ႏွစ္ခန႔္တြင္ မ်က္စိကြယ္သည္အထိ မေနမနား ျပဳလုပ္ေတာ္မူခဲ့သည္။
ဘဝနိဂုံး
ဘဝနိဂုံး
၁၉၂၃-ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ(၂၇)ရက္ေန႔တြင္ သက္ေတာ္(၇၆)ႏွစ္၊ ဝါေတာ္(၅၇)ႏွစ္၊ ပ်ဥ္းမနားၿမိဳ႕၊ လယ္တီစံေက်ာင္း၌ ပ်ံလြန္ေတာ္မူသည္။ [၃]
လယ္တီဆရာေတာ္ ႐ုပ္ကလာပ္ ေတေဇာချခင္း အမႈ
လယ္တီဆရာေတာ္ ႐ုပ္ကလာပ္ ေတေဇာချခင္း အမႈ
ထိုႏွစ္ (၁၂၈၅ ခုႏွစ္) တေပါင္းလျပည့္ေန႔တြင္ ခုႏွစ္ရက္တိတိ ဈာပနပြဲက်င္းပ၏။ အဂၤလိပ္တိုင္းမင္းႀကီးမ်ား၊ အေရးပိုင္မ်ားႏွင့္ အနယ္နယ္မွ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား စုံညီလွသည္။
ေရစႀကိဳၿမိဳ႕နယ္၌ ေတာရေနေသာ ဘုန္းႀကီးဦးႏုလည္း ဈာပနပြဲ၌ ရွိေန၏။ သူကား ဆရာေတာ္ စစ္ကိုင္း၌ တရားေဟာသည္ကို နာရ၍ သဒၶါသျဖင့္ ရဟန္းျပဳၿပီး ဝတ္ႀကီးဝတ္ငယ္ ျပဳစုလုပ္ေကၽြးလ်က္ ဓုတင္ႏွင့္တကြ ပဋိပတ္ အေမြခံသားႀကီး ျဖစ္၏။
ရဟႏၲာဟု ေက်ာ္ၾကားသည္။ ဘြဲ႕အမည္ ဦးပညာသီဟ ျဖစ္သည္။ ဆရာေတာ္ ေနမေကာင္းစဥ္ကပင္ ႂကြလာၿပီး ဝတ္ႀကီးဝတ္ငယ္ ျပဳစုသည္။ ဆရာေတာ္ ဆႏၵရွိေသာ္လည္း အမ်ားက ေရာဂါႏွင့္ မတည့္ဟု ထားေသာေဆးဝါးမ်ားကို ဘုန္းႀကီးဦးႏုက အမ်ားမသိေအာင္ တိုက္ေလ့ရွိ၏။ ေမးလၽွင္ ဆရာေတာ္က ခိုင္း၍ ဟု ေျဖၾကားေလ့ရွိသည္။ ဆြမ္းခံစား၏၊ အမ်ားႏွင့္ မေရာ။ ႐ုကၡမူဓုတင္ ေဆာင္၍ သစ္ပင္ေအာက္၌သာ ေနေလ့ရွိသည္။ နာမည္ေက်ာ္ ပုဂၢိဳဟ္ႀကီးမ်ား အသိုင္းအဝိုင္း၌ အရာမသြင္းၾက။
ထိုစံေက်ာင္း (ပ်ဥ္းမနား(နင္းၾကမ္း) လယ္တီစံေက်ာင္းတိုက္) အတြင္းရွိ အုတ္ဂူ၌ လျပည့္ေန႔တြင္ မီးသၿဂႋဳဟ္ရန္ စီစဥ္ကာ နံ့သာထင္းမ်ားကို စီမံထားၾက၏။ သို႔ရာတြင္ အေလာင္းေတာ္မွာ မပုပ္မသိုး ပကတိ က်ိန္းစက္ေနသကဲ့သို႔ ေပ်ာင္းအိ ဝါဝင္းေန၍ မီး မသၿဂႋဳဟ္ရက္ၾက။ ရဟန္းရွင္လူအမ်ားဆႏၵျဖင့္ မွန္စီေရႊခ် ေခါင္းသြင္းကာ အုတ္ဂူရွိ ပလႅင္ေပၚ၌ တင္ထားၿပီးလၽွင္ သံတံခါးႏွစ္ထပ္ကို ေသာ့ခတ္၍ ဂူေပါက္ကို အဂၤေတျဖင့္ အေသပိတ္လိုက္ၾက၏။
သုံးရက္ခန႔္ၾကာေသာအခါ ေကာင္းကင္မွ တူရိယာသံမ်ား ၾကားေနရသည္။ ထိုည ငလ်င္လည္း ဆက္တိုက္ သုံးႀကိမ္လႈပ္၏။ ဆရာေတာ္ႀကီး သုံးဆယ္ေက်ာ္လည္း အုတ္ဂူအနီး၌ ညစဥ္ ဆရာေတာ္၏ ေက်းဇူးစကားမ်ား ေဟာေျပာေဆြးေႏြးလ်က္ ရွိၾကသည္။ အုတ္ဂူမွ မီးတလက္လက္ ျမင္ေနရသည္ဟု ၾကားရသျဖင့္ သြားၾကည့္ေသာအခါ ငလ်င္လႈပ္၍ ဂူေပါက္ ၿပိဳက်ေနသည္မွအပ ေခါင္းႏွင့္ ေသာ့ႏွစ္လုံး ပကတိရွိေန၍ ေအးေနၾက၏။
ေနာက္ မသကၤာသျဖင့္ ေသာ့ဖြင့္ၾကည့္ရာ အေလာင္းေတာ္ ျပာက်ေနသည္ကို ေတြ႕ၾကရသည္။ အားလုံး ဝမ္းနည္းေၾကကြဲၾက၏။ သတင္းစာ၌ “အေလာင္းေတာ္ အလိုအေလ်ာက္ ေတေဇာဓာတ္ ေလာင္းသြားေၾကာင္း” သတင္းပါလာသည္။ အေရးပိုင္၊ နယ္ပိုင္တို႔ ဦးစီး၍ ပုလိပ္စုံေထာက္မ်ား ေစလႊတ္ကာ မုံရြာ၊ စစ္ကိုင္း၊ မႏၲေလးတို႔၌ အပူတျပင္း တရားခံရွာၾက၏။ ပ်ဥ္းမနားမွ မုံရြာျပန္ ခရီးသည္စာရင္းကိုလည္း ဘူတာ၌ စစ္ေဆးၾကသည္။ “မုံရြာသားတို႔ လက္ခ်က္” ဟု ထင္ၾက၏။ တရားခံကိုကား မေတြ႕ေသး။
ထိုအတြက္ မေက်နပ္ၾကသျဖင့္ ရင္းႏွီးေသာ ရဟန္းရွင္လူမ်ား ျပန္မႂကြၾက။ သုံးလခန႔္ရွိေသာအခါ အစည္းအေဝး၌ အေရးပိုင္ႀကီး က “ဒီကိစၥ လက္သည္မေပၚလၽွင္ ဦးလန္းႏွင့္ ဦးထြန္းလွိုင္တို႔အား အျပစ္ေပးရမည္” ဟု ႀကိမ္းရာ ဘုန္းႀကီးဦးႏုက ထ၍ “အျပစ္မရွိ သူကို အျပစ္မေပးသင့္ေၾကာင္း” ကန႔္ကြက္သည္။ “ဒါျဖင့္ လက္သည္အစစ္ကို ေျပာၾကပါ၊ မေပၚလၽွင္ ဦးလန္း၊ ဦးထြန္းလွိုင္တို႔ကို အျပစ္ေပးရလိမ့္မည္” ဟု ဆို၍ ဘုန္းႀကီးဦးႏုက “လက္သည္ဟာ က်ဳပ္ပဲ” ဟု ဆိုေလ၏။
“ကိုယ္ေတာ္ ဘယ္ႏွယ့္လုပ္တာလဲ” ဟု ဝိုင္း၍ ေဒါသျဖစ္ေနၾကသည္။ ဘုန္းႀကီးဦးႏုကား ရဲတင္းစြာျဖင့္ပင္ –
“ငါ ပ်ံလြန္ေတာ္မူၿပီး ခုႏွစ္ရက္ရွိလၽွင္ မင္း မီးသၿဂႋဳဟ္ရစ္၊ ဘယ္သူ႔မွ မတိုင္ပင္နဲ႔လို႔ ဆရာေတာ္ႀကီးက မွာခဲ့လို႔ လုပ္တာပဲ၊ ခုႏွစ္ရက္ျပည့္စဥ္က အေၾကာင္းမညီညြတ္လို႔ ခုမွလုပ္ရတာပဲ”
ဟု ပရိတ္သတ္ေရွ႕ရပ္၍ ရွင္းျပသည္။ “အေဖာ္ ဘယ္သူပါေသးလဲ” ဟု ေမးၾကရာ – “ဆရာေတာ္ ဆႏၵျပည့္ဝေစရန္ သမၼာေဒဝနတ္ေတြကို အကူအညီေတာင္းၿပီး လုပ္တာပဲ” ဟု ဆိုကာ လုပ္ပုံကို ရွင္းျပသည္။ ထိုေန႔ည တစ္နာရီက နတ္မ်ားကိုတိုင္ပင္၍ အကူအညီေတာင္းၿပီးလၽွင္ ဂူေပါက္ကို တူရြင္းႏွင့္ တစ္ခ်က္ထိုးလိုက္ရာ ဆက္တိုက္ ငလ်င္သုံးႀကိမ္လႈပ္ၿပီး အုတ္မ်ား အလိုလိုၿပိဳကြဲက်လာသျဖင့္ အနီးရွိ နံ့သာထင္းမ်ားျဖင့္ မီးသၿဂႋဳဟ္ေၾကာင္း ရွင္းျပရာ ပရိတ္သတ္အားလုံး အံ့အားသင့္ကာ မည္သို႔မၽွ မေျပာတတ္ရွိၾက၏။
အျပစ္ေပးလိုက ေပးၾကရန္၊ ထိုကိစၥ မေျပာရေသး၍ တစ္ျခား ဘယ္မွမသြားဘဲ ေနခဲ့ေၾကာင္း ထပ္၍ေျပာရာ “အျပစ္မေပးလိုပါ” ဟု ဆို၍ ဘုန္းႀကီးဦးႏုလည္း သပိတ္တစ္လုံး၊ သုံးထည္ေသာသကၤန္းျဖင့္ ထိုအစည္းအေဝးမွ ထြက္ခြာသြားေလေတာ့၏။ (ရဟႏၲာဟု ေက်ာ္ၾကားေသာ ထိုအရွင္လည္း ဂ်ပန္ေခတ္တြင္ ေရစႀကိဳၿမိဳ႕၌ ပ်ံလြန္ေတာ္မူသြားသည္။)
https://www.isabellaonlinemm.com/13594/?fbclid=IwAR0VtF41UG7UL40GVLw4ZaC-ulqK5QPyUR9IbMys0Oce88uYiVOySUd_kDo
No comments:
Post a Comment